Ystäväni kysyi Klockriketeaternissa näkemäni Sylvin
jälkeen, että ”mimmoinen oli”. En
osannut vastata. Tai paremminkin, esitys herätti sen verran monta toisiinsa
nähden ristiriidassa olevaa tunnetta ja ajatusta, että vaati myös yön yli unet
ennen kuin muotoutui tekstiksi.
Minna Canthin alunperin ruotsiksi kirjoittaman murhenäytelmän päähenkilö on lapsena orvoksi jäänyt Sylvi, jonka
holhooja Aksel Vahl on poiminut vaimokseen ennen kuin kukaan muu ehtii. Sylvin
lapsuuden ystävä Viktor Hoving ilmestyy maisemaan, ja saa Sylvin kiihkosta
hulluksi. Aksel ei suostu avioeroon, vaan kohtelee Sylviä kuin omaisuutta. Sylvi
myrkyttää Akselin, joutuu vankilaan ja sitten Viktorkin jättää.
Klassinen
intohimosta rangaistaan -kuvio. En oikeastaan koe tarvetta isommin analysoida teoksen
sisältöä, sillä se, miten sisältö tarjoiltiin, oli asia, joka minua jäi mietityttämään.
Sylvi on lapsi, jos ei enää fyysisesti, niin henkisesti ainakin. Pia
Anderssonin Sylvi on kakara, joka riehuu, mököttää ja on täysin kykenemätön minkäänlaiseen impulssikontrolliin. Tämä tekee Sylvistä vaarallisen. Hänen riemunsa,
kiihkonsa, vihansa ja surunsa on joka kerta niin absoluuttista, että sillä on tuhoavaa voimaa.
Mikko Roihan ohjaamassa kaksikielisessä esityksessä (tai
kolmikielisessä – Stagen vuoksi tekstitys oli poikkeuksellisesti englanniksi)
kieli muuttuu musiikiksi. Canthin vanhahtava teksti korostuu voimakkaan
tyylitellyssä puheilmaisussa, suomenkielinen Andersson tuntuu puhuvan suomeakin
jonkinlaisen aksentin lävitse, ruotsinkielisen Matti Raidan suomi taas vaatii tukea
englanninkielisestä tekstityksestä.
Tämä ei kuitenkaan haittaa, vaan tekee tekstistä nimenomaan
äänimaisemaa. Sisällön ymmärtäminen ei ole tekstistä kiinni, kun kaikki tunteet näytellään esiin, ja todellakin näytellään.
Kiihkeä ilmaisu on samaan aikaan luotaantyöntävän ärsyttävää ja vieraannuttavaa,
mutta samaan aikaan oudon kiehtovaa. Välillä epäluonnollinen liike muuttuu kuin vääristyneeksi tanssiksi. Saako noin muka näytellä? Saa. Tietysti
saa. Pitää. Ilman tätä muotoa Sylvin uudelleentulkinta tuntuisi perusteettomalta.
*****
Klockriketeatern, Kokkolan kaupunginteatteri, Savonlinnan Teatteri, Wasa Teater, Åbo Svenska Teater, Vapaa Teatteri (DE) ja Riksteatern (SE): Sylvi
Suomen ensi-ilta Stage-festivaalilla 22.8.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan omalla nimellä kommentointia!