Olen viimeisen vuoden parin aikana miettinyt paljon paitsi tietysti
esityksiä, myös niistä kirjoittamista, ja aatoksia aiheesta on vuotanut tämän
bloginkin puolelle. Myös blogi itsessään on ollut ajattelun kohteena, sillä minulta
on mm. kysytty, onko mitään järkeä kirjoittaa ilmaiseksi, jos siitä saa
palkkaakin.
On ja ei. Jos elättäisin itseni puhtaasti kirjoittajana,
niin ei todennäköisesti olisi. En kuitenkaan koskaan ole tehnyt
kulttuurijournalismia päätyönäni, enkä edes pidä itseäni toimittajana. Olen
aina ollut nimenomaan sivutoiminen kriitikko, toiminut avustajana muutamassa
maakuntalehdessä. Lehtiin kirjoitan silloin, kun pyydetään, toki olen
ehdotellut kohteita itsekin. Muuten en ole oikeastaan koskaan harrastanut
aktiivista juttumyyntiä.
Toisaalta, jos kirjoittaisin vain silloin, kun minulle siitä
maksetaan, ei blogin sisältö olisi kovin suurta. Nopsaan laskettuna pikkuisen
vajaa 90:stä viime vuonna nähdystä esityksestä on noin 50:stä jotakin blogissa,
joko lyhyemmin (lauseen verran) tai pidemmin (omana blogauksenaan). Näistä
parisenkymmentä on maksettuja yksittäisiä arvioita tai osia koostejutuissa, loput on ihmisenä
kirjoitettuja. (Tämä on edesmenneen teatterikriitikko Hilkka Eklundin ilmaisu,
”oletko katsomossa töissä vai ihmisenä?”)
Blogaaminen on minulle ensisijaisesti itseilmaisun muoto.
Esitykset, joista kirjoitan omaan piikkiin, ovat jollain tavalla koskettaneet
minua, jättäneet jäljen, ravistelleet. Tai kutitelleet nauruhermoa. Blogi on
vapaamuotoinen ja kirjoitan sitä pääasiassa itselleni. Kiva, jos joku muukin
joskus lukee. Kommentoidakin saa.
Luen paljon myös muita teatteriblogeja, jotka menevät varsin
laajalla spektrillä kritiikin ja tällaisen vapaamuotoisemman blogaamisen
välimaastoon. Näiden kahden tekstityypin erottaminen on joskus vaikeaa ja
olenkin miettinyt, että mikä on se ratkaiseva piirre, jolla kritiikki ja
blogaaminen eroavat toisistaan. Ja että onko sellaista?
Perinteisesti kritiikissä voidaan katsoa olevan kolme
keskeistä osaa – kuvailu, arvottaminen ja tulkinta. Mitäs, jos joku näistä
puuttuu, onko silloin kyseessä kritiikki vai joku muu teksti?
Päivälehtikritiikeissäkin tulkinta tahtoo usein jäädä lapsipuolen
asemaan. Tunnistan tämän omissakin teksteissä, vaikka yritänkin aina ujuttaa
edes jonkun lauseen, joka kiinnittäisi esityksen myös teatterin ulkopuoliseen
maailmaan. Sanopa itse kaikki olennainen 2000–2500 merkillä! (Mikä on muuten
ruhtinaallisen paljon verrattuna esim. Hesarin lyhyimpiin kritiikkeihin.)
Teatteriblogeissa taas keskeistä tuntuu nimenomaan olevan lavea kuvailu ja yksityiskohtainen arvottaminen, tulkintaa niistä ei
juurikaan löydy. Vai löytyykö? Tätä ajattelin jossain vaiheessa pohtia syvällisemminkin.
Ennen kuin kukaan vetää hernettä nenään ja heiluttaa
elitistikorttia: Olen hurahtanut blogeihin jo vuosikymmen sitten, ensin
lukijana ja aika pian myös kirjoittajana. Tämän blogin lisäksi olen pitänyt useampia
proggisblogeja. Seuraan kymmeniä blogeja eri aihepiireistä, aiemmin Google
Reader ja nykyään Feedly pitää minut päivitysten tasalla.
Blogimaailmassa on (kuten kriitikoissakin) sekä tosi hyviä
kirjoittajia että huonoja kirjoittajia, suurimman osan osuessa johonkin siihen
välimaastoon. Hypoteesini liittyykin siis nimenomaan huomioihin tekstimuodon
ominaispiirteistä eikä pyri arvottamaan mitenkään laadullisesti.
Uusin kansainvälinen esittävän taiteen kritiikin verkkolehti
Critical Stages paneutuu muuten juuri kritiikkiin ja sosiaaliseen mediaan. Suosittelen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan omalla nimellä kommentointia!