Duncan MacMillanin Keuhkot-näytelmän esitysohje kieltää
lavastuksen, tarpeiston tai ajan ja paikan muutosten ilmaisemisen valojen tai
äänien avulla. Miljöötä ei saa rakentaa edes miimisesti. Kun otetaan pois
kaikki teatterin illuusiota tukeva aines, ohjaajan käsiin jää ydin: älykäs teksti ja hävyttömän hieno
näyttelijäntyö.
Näin ainakin Kansallisteatterin Omapohjassa Juha Jokelan
ohjauksessa. Ria Kataja ja Mikko Nousiainen ovat nimettömät nainen ja mies,
joiden parisuhde keritään auki mikrokirurgisesti.
Keuhkot voisi olla peräisin Jokelan omasta kynästä. Dialogi
soljuu suista orgaanisesti, joskus takellellen, toisinaan jättäen keskeneräiset
ajatukset ilmaan. Kataja ja Nousiainen elävät tarinaa paljaina ja
inhimillisinä. Liukumat tilanteista toisiin tapahtuvat kuin hengittäen.
Pieni,
katsojia lähellä oleva näyttämö sallii ilmaisun pienentämisen niin, että se vaikuttaa
vaivattomalta epä-näyttelemiseltä, aidolta olemiselta. Se, jos mikä, on
illuusio, joka vaatii valtavasti taitoa.
Parisuhteen ruumiinavauksen pistää käyntiin ehdotus lapsen
tekemisestä. Toinen heittää ajatuksen ilmaan arkisessa tilanteessa ja toiselta
loppuu heti happi. Seuraa sarja neuvotteluja, jotka ehkä joskus johtavat myös
päätöksiin. Elämässä kaikkea ei kuitenkaan voi loppuun saakka suunnitella.
Nainen on impulsiivinen ja vaihtaa mielipidettään mielialan
mukaan, mies myötäilee ja ottaa vastaan. Ratkaistavana ei ole pelkästään se,
miten mahdollinen lapsi juuri heidät ja heidän suhteensa muuttaa, vaan myös se,
onko ajattelevan ja aikaansa seuraavan ihmisen ylipäätään järkevää tai edes
oikeutettua hankkia jälkikasvua.
Miksi tuoda lisää hiiltä kuluttavia ihmisiä maailmaan, joka
on jo tuhonsa partaalla? Ja kuinka monta puuta oikein pitää istuttaa, jotta saa
korvattua edes oman olemassaolonsa?
MacMillan kehrää parisuhdedraman
sivulauseisiin paljon punnitua pohdintaa ihmisen vaikutuksesta ympäristöönsä ja
siihen, millainen tulevaisuus seuraaville sukupolville jätetään.
Näytelmä ajaa henkilönsä tuskallisen tunnistettaviin
pattitilanteisiin. Kaikessa on aistittavissa myötätuntoinen ja huumorintajuinen
ymmärrys ihmisestä.
Keuhkot on paitsi hieno teksti sekä koskettava ja
humoristinen esitys, myös loistava muistutus siitä, mistä teatterissa
pohjimmiltaan on kysymys.
*****
Suomen kantaesitys Omapohjassa 18.9.2015, arvio julkaistu Hämeen Sanomissa 23.9.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan omalla nimellä kommentointia!