On joskus vaikea ymmärtää, miksi suosituista romaaneista on
tehtävä näytelmiä. Hyväkään romaani kun ei automaattisesti käänny hyväksi
draamaksi. Poikkeuksia toki on, mutta lajityypit ovat omiaan ja molemmissa on
omat vahvuutensa.
Jari Tervon romaanista HKT:n näyttämölle siirretyn Troikan
ongelma on romaanin laajuden mahduttaminen draaman rajalliseen muotoon. Sami
Keski-Vähälän sovitus alkaa romaanin puolivälistä ja keskittyy pääsiäispäivään
vuonna 1920. Toki taustoitusta ripotellaan matkan varrelle, mutta varsin
niukasti. Keski-Vähälä valitsee sovituksensa aiheeksi ihmisuhteen ihmisyyden
sijasta.
Kenraali Mannerheim on aikeissa matkustaa Tampereelle sen
valtauksen kaksivuotispäivän juhlallisuuksiin, kun Etsivässä Keskuspoliisissa
työskentelevä varatuomari Ellen Kataja kertoo saaneensa tiedon kenraalia
kohtaan suunnitellusta attentaatista. Junan jyskyttäessä kohti Tamperetta
kohtaavat Mannerheim ja Kataja toisensa niin aatosten kuin lihankin tasolla.
Samastuminen vaikeaa
Matka etenee, tarina jatkuu, mutta jännite ei kasva. Se, mikä romaanissa näyttäytyy henkilöiden
pohdiskeluna, sisäisinä monologeina, puhutaan nyt ääneen. Nämä pitkät monologit
tuntuvat kirjan sivuilta näyttämölle siirrettyinä juuri siltä, paperilta. Paperisuus
korostuu ja muuttuu itsetietoiseksi, kun näyttämölle projisoidaan
rakastelukohtauksen teksti, joka luetaan ääneen kylmästi, kuin ostoslistaa
ladellen. Tervon mielikuvittelema murhayritys teatteriravintolan käymälän
edessäkin jää laimeaksi Kari Rentolan viileässä ohjauksessa.
Carl-Kristian Rundmanin Mannerheim on itseriittoinen ja
turhamainen. Samaan aikaan hän on jokseenkin jäykkä ja persoonaton
läpitunkemattomassa korrektiudessaan. Sanna-June Hyden Ellen Kataja on
puolestaan kohotteisen traagillinen. Niin tai näin, samastuminen kumpaankaan
henkilöön on vaikeaa, vaikka heitä seurataan huomattavasti tarkemmin kuin
attentaattia suunnittelevaa punatroikkaa. Eero Saarisen kenraalimajuri Ignatius
pokkuroi ylempäänsä, mutta ei rakennu riittävästi peilaamaan Mannerheimia.
Kirjassa olennainen punainen näkökulma jää näytelmässä
vahvasti valkoisen jalkoihin. Rauno Ahosen esittämä punaupseeri Eljas Rossi
kamppailee omantuntonsa kanssa. Elämän ja periaatteen välillä valinta on
raadollinen, vaikka äidille onkin tullut luvattua, ettei ketään tapettaisi.
Rossin sieluun päästään kurkistamaan kunnolla vasta lopussa, siitä huolimatta,
että Ahosen tulkinta on alusta alkaen lämpöinen.
******
Kantaesitys 14.1.2015, arvio julkaistu Hämeen Sanomissa 17.1.2015, väliotsikko toimituksen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan omalla nimellä kommentointia!