En ole nähnyt Juha Hurmeen Suomalaisten puolustus -trilogian
kahta aikaisempaa osaa, Rakastajat-teatterissa esitettyä Suomalaisten
puolustusta tai Kansallisteatterin Europaeusta. Niinpä en tiedä, avautuisiko
kolmas osa, Teatteri Telakan Maailmankaikkeus ne nähneelle eri tavalla.
Maailmankaikkeudessa Hurme on ottanut aiheekseen 1800-luvun
alkupuolella vaikuttaneen valistuskirjailija Jaakko Juteinin ajattelun. Juteini
tunnetaan ensimmäisenä suomenkielisenä kirjailijana, vaikka pääteoksensa
Anteckningar af tankar uti varianta ämnen eli Muistiinmerkintöjä vaihtelevien
aiheiden pohdinnoista hän kirjoittikin ruotsiksi, jotta saisi mahdollisimman paljon
lukijoita.
Teoksen kumoukselliset ajatukset ihmisten ja eläinten tasa-arvosta
ja uskonnosta taikauskona olivat kuitenkin aikalaisille liikaa. Kirja
tuomittiin kristinuskoa pilkkaavaksi ja sen koko painos määrättiin roviolla
poltettavaksi.
Ei biografinen, ei filosofinen
Hurme on selvästi viehättynyt niin Juteinin kirkkaista ja
nykypäivänäkin radikaaleista ajatuksista kuin hänen kielestäänkin. Esityksen
kieli soljuu kiehtovan omalaatuisena sekoituksena vanhaa ja uutta. Jokaisessa
sanassa on maailmankaikkeus.
Kokonaisuus on täynnänsä isoja teemoja pasifismista ja sananvapauden
puolustamisesta järjen riemukulkuun uskon edellä, mutta se kääntyy kuorolle
saarnaamiseksi. Pitäisi päästä ennemmin syvemmälle kuin laveammalle.
Biografinen esitys ei ole, se on selvää, mutta filosofiseksikaan se ei oikein nouse.
Antti Laukkarinen, Kaisa Sarkkinen ja Tanjalotta Räikkä ovat
kukin vuorollaan Juteinina, mutta kaikista Jaakoin Juteini on Piia Soikkeli.
Telakkalaisten maneerit on valjastettu hyvin tämän skoodespeelin käyttöön.
Esiintyjien rentous ja ilmaisun keveys on viehättävää, mutta silti ajatus
lähtee harhailemaan erityisesti pitkissä pimeydessä kuultavissa pätkissä. Ehkä
tarkoitus on nostaa teksti ja kieli pääosaan, mutta ilman vastetta näköaistille
keino kääntyy nopeasti itseään vastaan.
Valojen päällä ollessa esitys hurmaa niukalla ja
mielikuvituksekkaalla visuaalisuudellaan. Hannu Hauta-ahon valot ja Kai Ansion
videot viilaavat Markku Mäkirannan lavastamista vaatimattomista plekseistä irti
avaruuksia. Arto Piispasen bluessävellyksissä soi letkeä retrohenkinen boogie.
*****
Ensi-ilta 10.10.2014, arvio julkaistu Hämeen Sanomissa 14.10.2014, väliotsikko toimituksen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan omalla nimellä kommentointia!